gototopgototop
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow

Ważne informacje dla kupujących i eksploatujących paralotnie!

Wysoce zalecam przeczytanie poniższych artykułów opracowanych przez zespół specjalistów z firmy Dudek Paragliders, dotyczących zasad doboru i eksploatacji paralotnii. W świetle ostatnich wypadków jakie miały miejsce w Polsce, przeczytanie i zastosowanie się do podanych tam zaleceń wydaje się być zasadne i niezbędne.

 

Nieprzekraczalne limity obciążeń!

Przekroczenie masy startowej ponad limit podany w danych technicznych skrzydła (“Masa pilota z wyposażeniem”) zwiększa ryzyko wypadku w przypadku błędu pilota. Ryzyko jest tym większe, im mniejsza jest powierzchnia skrzydła w stosunku do masy startowej - czyli w paralotniach typu Snake XX, Hadron XX, a także Snake i Hadron 1.1.
Przez lata obecności paralotni z profilem samostatecznym, piloci przyzwyczaili się do wysokiej tolerancji tych paralotni na błędy pilota, w tym i na ponadstandardowe obciążanie skrzydła. Te przyzwyczajenia powstawały gdy typowym rozmiarem paralotni dla pilota paramotorowego o masie startowej do 130 kg, był Nucleon o powierzchni 27 m2. Przy takiej konfiguracji obciążenie na 1m2 powierzchni skrzydła wynosiło 4,8 kg, a w przypadku przeciążenia paralotni o 20 kg wzrastało do 5,5 kg. W tych konstrukcjach przekroczenie maksymalnej masy startowej mimo że niedozwolone, nie powinno powodować większych problemów.
Wraz z rozwojem technologii projektowania rosła wydajność nowych paralotni dzięki czemu stawało się możliwe spełnienie życzeń doświadczonych pilotów co do większej prędkości i zwrotności skrzydeł. Efekt taki uzyskuje się między innymi, poprzez zmniejszenie powierzchni skrzydła. Skutkiem tego obciążenia współczesnych skrzydeł wyczynowych takich jak Hadron XX dochodzą do 7,5 kg/m2, a w Snake XX osiągają ponad 8 kg/m2! Jest to najwyższe i nieprzekraczalne obciążenie.
Skrzydła zmieniają znacznie swe zachowania wraz ze wzrostem obciążenia i każdy doświadczony pilot powinien to doskonale rozumieć. Największym zagrożeniem związanym z przekroczeniem maksymalnej masy startowej jest nadreaktywność skrzydła, Obrazową analogią pomiędzy rekreacyjnym, a mocno obciążonym wyczynowym małym skrzydłem jest samochód. Wyobraź sobie jazdę klasycznym autem osobowym z prędkością 120 km/h, a potem jazdę 180 km/h samochodem wyposażonym w małą, rajdową kierownicę. Obrót kierownicy o 15 cm jej obwodu w pierwszym przypadku spowoduje korektę toru jazdy, a w drugim skończy się najprawdopodobniej wypadnięciem z szosy. Analogicznie, im większe dociążenie skrzydła tym większa jego prędkość, a reakcje na działanie sterówką bardziej raptowne i dynamiczne.
UWAGA!!!
Sprawdź swoją faktyczną masę startową! Niektórzy piloci wyliczają swoją masę startową na podstawie mas podanych w katalogach, np: napęd 29 kg + skrzydło 6 kg + pilot 87 kg = około 120 kg. W praktyce okazuje się, że faktyczna masa startowa wynosi nawet kilkanaście kilogramów więcej. Zapominamy o ubraniu do latania, elektronice, plecaku do skrzydła, kluczykach do auta, kanapkach, zestawie ratunkowym. Ba! zdarza się, że zapominamy o tak podstawowych rzeczach jak masa paliwa, czy spadochronu zapasowego!
Dobra rada: raz na jakiś czas wejdź w pełnym rynsztunku gotowy do startu wraz z napędem i skrzydłem na wagę! Możesz być szczerze zdziwiony odczytem z wagi.

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/nieprzekraczalne-limity-obciazen.html)


Dobór wysokości podwieszenia w skrzydle wyczynowym!

Nabyte doświadczenia pokazują, że zawodnicze skrzydła klasy Snake i Hadron łatwiej jest pilotować, gdy podwieszenie pilota względem taśm nośnych jest “niskie” lub “pośrednie”.
“Wysokie” podwieszenia, a w szczególności “miękkie” (tzn. bez połączenia z ramą napędu) poprzez swoją bezwładność mogą w znaczący sposób utrudniać panowanie nad zwrotnym skrzydłem, a możliwość szybkiej reakcji pilota przy dynamicznym sportowym lataniu bywa niezbędna. Dodatkowo, zwiększona odległość od taśm nośnych utrudnia operowanie i kontrolę ustawień akcesoriów.
“Wysokie” podwieszenia natomiast dobrze sprawdzają się podczas wykonywania lotów rekreacyjnych i do powietrznej turystyki na takich skrzydłach jak Nucleon, Synthesis czy Universal. Oczywiście, jeżeli pilot posiada duże doświadczenie wystarczające do pilotażu skrzydeł klasy Hadron i Snake, i przy tym nie odczuwa potrzeby wykonywania dynamicznych manewrów, może ocenić wysokie podwieszenie jako bardziej stabilne i bardziej komfortowe podczas zwiedzania świata z powietrza. Nie mniej również w takim wypadku możliwość szybkiej reakcji na zachowanie skrzydła i sprawnej kontroli akcesoriów jest istotna.
Podsumowując: do latania na małych skrzydłach (22m2 i mniej) o dużym wydłużeniu (5,9 i więcej) zalecane jest podwieszenie “niskie” do “średniego” (czyli mniej więcej do wysokości ramion).

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/dobor-wysokosci-podwieszenia-w-skrzydle-wyczynowym.html)


Nie rób spirali przy otwartych trymerach!

Wykonywanie przy otwartych trymerach manewrów generujących duże przeciążenia (spirala, dynamiczne wingovery, itp.) jest niebezpieczne!
Odpuszczenie trymerów powoduje przesunięcie środka obciążenia paralotni w stronę krawędzi natarcia. Ta zasada dotyczy wszystkich paralotni, ale im więcej samostateczności wykazuje profil skrzydła
tym radykalniej ten efekt się objawia. W typowej paralotni samostatecznej (np. Nucleon) po odpuszczeniu trymerów ciężar rozkłada się następująco na kolejnych rzędach linek: A=60%, B=30%, C=5%, D=5%.
Przejęcie tak dużej części obciążenia przez rzędy A i B paralotni samostatecznych (łącznie 90%) skutkuje tak cenioną stabilnością. Z drugiej jednak strony w połączeniu z dynamicznym manewrem, jakim jest spirala, może niebezpiecznie przesunąć obciążenie zbyt blisko jego dopuszczalnej wartości.
Więcej na temat rozkładu obciążeń różnych rodzajów paralotni w różnych konfiguracjach taśm nośnych możesz przeczytać w tym artykule: http://www.dudek.eu/profil-samostateczny/
Analogiczna sytuacja występuje również np. podczas wykonywania spirali czy wingowerów przy dużych uszach (big ears). Tu też następuje koncentracja obciążenia na zredukowanej powierzchni skrzydła co w połączeniu z wykonywaniem wysoce dociążających powierzchnię skrzydła manewrów, przesuwa jednostkowe obciążenia niepotrzebnie zbyt blisko wartości maksymalnych.

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/nie-rob-spirali-przy-otwartych-trymerach.html)

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Gdzie szkolimy?

W związku  ze zmianą koncepcji użytkowania lotniska w Pobiedniku Wielkim przez Aeroklub Krakowski, od nowego sezonu 2019 będziemy operowali na lądowisku w Strzelcach Małych, gminie Szczurowa. Dla krakusów oznacza to niestety większą odległość do przebycia, ale jest to jedyne miejsce, gdzie można latać za wyciągarką. Plus jaki posiada lądowisko, to brak ograniczeń wysokościowych, czyli możliwe jest latanie termiczne i przeloty.

Lądowisko użytkowane jest przez motoparalotniarzy, motolotniarzy a w weekendy będą wykonywane skoki tandemowe. To wszystko jednak nie wpłynie na naszą sprawnośc organizacyjną. Niestety w pierwszym sezonie nie bedziemy dysponować taką bazą logistyczną jak w Pobiedniku. Mam nadzieję, że nie zrazi to jednak prawdziwych lotników i dalej wszyscy cieszyć się będziemy uprawianiem naszego ulubionego sportu.

Poniżej zamieszczam opis lądowiska:

Status

Lądowisko zarejestrowane
Współrzędne / Coordinates
N50°07'07.6" E20°36'09.0"
Elewacja / Elevation
578 ft
RWY
029/209 (03/21), 700 x 50 m, N50°07'07.6" E20°36'09.0"

Pas trawiasty. Hangar we wsi przy szosie - ok.400 m na zachód od drogi startowej. Kierunek drogi kołowania 115/195.

strzelce-male-szczurowa
strzelce-male-szczurowa-2
Więcej...

Podstawy

Szkolenie paralotniowe opiera się o II etapy:

I ETAP - podstawówka paralotniowa, teoria, nauka opanowania paralotni, 20 lotów za wyciągarką.

II ETAP - doskonalenie umiejętności do świadectwa kwalifikacji pilota paralotni, teoria, 10 lotów za wyciągarką.

II ETAP - wyjazd zagraniczny w okolice Bassano del Grappa (Włochy), co najmniej 10 lotów z górskich startowisk, szkolenie kończy się  egzaminem na  ŚK PGP.

PPG  - program szkolenia z napędem w zależności od poziomu zaawansowania pilota zakłada naukę obsługi napędu, starty i lądowania oraz nalot w obecności instruktora około 3 - 10 godzin.

SPRAWDŹ TAKŻE: CENNIK TERMINY ZGŁOSZENIE

Szkolenia przeznaczone są dla wszystkich spełniających warunki:

  • ukończone 18 lat, lub  15 lat i zgoda prawnych opiekunów na uprawianie paralotniarstwa
  • posiadanie ważnego dowodu osobistego
  • wykształcenie co najmniej podstawowe
  • wpłata zaliczki w postaci 20% ceny szkolenia na konto szkoły

Miejsca szkoleń:

Lądowisko w miejscowości Strzelce Wielkie, gmina Szczurowa. W pierwszy dzień kursu zajęcia rozpoczynaja się o godzinie 9.00

  • Bassano del Grappa (Włochy) - Montegrappa AirPark (WIĘCEJ)

Zakwaterowanie

Niestety nie dysponujemy miejscami noclegowymi. Potrzebujący muszą sobie zabezpieczyć zakwaterowanie we własnym zakresie.

Kadra szkoleniowa

Instruktorami szkolenia są Leszek Mańkowski, Szymon Gajda i Maciek Kopacz a także Roman Boratyn.

Więcej...

I, II, III Etap szkolenia

Co czeka Cię w naszej szkole paralotniowej? Jak przebiega proces szkolenia? Zobacz też w zakładce terminy szkoleń!

Zajęcia rozpoczynają się przeważnie w poniedziałek, na lądowisku w Strzelcach Wielkich, gmina Szczurowa,  wykładem z zasad lotu – wszak przyszły pilot wiedzieć musi jak „toto” lata. Po wykładzie rozpoczyna się część praktyczna zajęć, przeprowadzana na łące w czasie której uczymy obsługi paralotni oraz startu. Rozpoczyna się ona od rozłożenia sprzętu i przygotowania paralotni do lotu.

Więcej...

Szkolenie PPG

Szkolenie z napędem PPG prowadzi instr. Szymon Gajda i Leszek Mańkowski

Szkolenie prowadzone jest zgodnie z programem zatwierdzonym i opublikowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego

Korzystając z doświadczenia, posiadamy bardzo dobre rozeznanie szybko rozwijającego się rynku napędów PPG w Polsce. Mogą państwo liczyć na rady związane z zakupem sprzętu, a dzięki szerokim kontaktom możemy zaoferować sprzęt najlepszych marek w branży. Firmy, które reprezentujemy, podobnie jak my, pragną zapewnić klientowi maksymalny poziom zadowolenia.

Napędy PPG:

  • Per il Volo Miniplane TOP 80 ABM oraz PSF
  • Techno Fly

Paralotnie PPG:

  • Dudek Paragliders NEMO XX i Nemo 4
  • Dudek Paragliders UNIWERSAL
  • Dudek Paragliders NUCLEON

Wymagania: ukończony I-szy Etap szkolenia paralotniowego za wyciągarką lub przeszkolenie w startach za wyciągarką.

Więcej...

Wyjazdy zagraniczne

Aktualnie, ze względów niezależnych nie organizujemy wyjazdów zagranicznych aż do odwołania!

 

Szkoła Latania Rekreacyjnego AEROKRAK oferuje zagraniczne wyjazdy szkoleniowe w okolice Bassano del Grappa. Posiadamy kontakty na miejscu pozwalające zorganizować szkolenie w jak najbardziej sprawny i przystępny sposób oraz ogromny zasób wiedzy o warunkach atmosferycznych i ich zmienności, którą pozyskaliśmy szkoląc w tym rejonie już od 1995 roku. W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów szkolenie prowadzi dwóch instruktorów, na starcie i lądowisku. Od kilku lat współpracujemy podczas wyjazdów ze szkołą Beskid-Paragliding. Malownicze okolice masywu Montegrappy wspaniale nadają się do nauki wykorzystywania prądów termicznych oraz podstawowych zlotów. Miejsce to znane jest także z ciekawych terenów przelotowych, a pizzeria Antica Abazzia stojąca zaraz przy kempingu, jest podobno najlepszą w regionie. 

Rodzaje usług:

  • II ETAP - 1800 zł - 10 lotów szkolnych (przewyższenie 500-1200 m n.p.m), teoria, egzamin na ŚK* (płatny oddzielnie na konto ULC), transport
  • III ETAP - 1800 zł* - transport, opieka instruktorska, teoria (ukończenie kursu dopiero po wylataniu 20h)
  • PILOT - 1000 zł - transport

Co zawiera cena (II ETAP):

  • transport Szczyrk-Semonzo oraz kursy na startowiska (OPEL VIVARO 2.5 Klimatyzowany)
  • ubezpieczenie OC, KL
  • sprzęt (paralotnia, uprząż, kask, radio)
  • FLYCARD (lokalne pozwolenie na latanie)
  • opieka 2 instruktorów (teoria+praktyka)

Czego cena nie zawiera:

  • zakwaterowania (Camping Santa Felicita 8,5 euro / os)
  • wyżywienia (Restauracja Antica Abazzia ok. 10 euro / posiłek)
  • wyjazdów turystycznych w przypadku załamania pogody

W Praktyce:

  1. Aby zapisać się na szkolenie zarejestrować się i wykupić kurs TUTAJ
  2. Ilość miejsc ograniczona do 6/turnus.
  3. W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, numer dowodu osobistego, adres zamieszkania, oraz nr ŚK pilota paralotni lub ukończony Etap szkolenia w przypadku ucznia - pilota, jeśli potrzebny jest sprzęt, również wagę i wzrost
  4. Dzień wyjazdu, zwykle niedziela - zbiórka w Podolanach o 4.00 rano - 6.00 rano w Szczyrku.
  5. Poniedziałek-Piątek - wykonywanie lotów zgodnie z programem kursu.
  6. Piątek - egzaminy teoretyczny i praktyczny
  7. Sobota - Powrót

Sprawdź który termin Cię interesuje: KLIKNIJ TU!


 Ważne!!!

W opłacie podanej dla pilota ze świadectwem kwalifikacji nie jest zawarta opłata za opiekę instruktorską i szkolenie do Etapu III-go, czyli karty IPPI-IV. Posiadanie ŚK bez IPPI-IV /co wiąże się z min. 20-to godzinnym nalotem/ nie uprawnia we Włoszech do samodzielnego wykonywania lotów bez nadzoru instruktora. Tak więc, uczestnicy posiadający ŚK, a nie posiadający karty Para Pro IPPI-IV, wnoszą opłatę jak uczniowie piloci! Opłata 1000 zł dotyczy tylko posiadaczy IPPI-IV, ale oni wykonują loty samodzielnie na własną odpowiedzialność.

Więcej...
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak


Aktualności Aerokrak - RSS

Aktualności Aerokrak RSS