gototopgototop
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow

Aktualności

Utrudnienia w czasie Światowych Dni Młodzieży

Pogoda nas już tradycyjnie nie rozpuszcza, a tu  szykują się bardzo poważne utrudnienia w ruchu lotniczym. Otóz z powodu ŚDM organizowanych w Krakowie - Brzegach na ponad tydzień zostanie zamknięty ruch lotniczy w promieniu 100 km od Brzegów. Oznacza to, że NIC nie będzie mogło latać. No, nie tak nic. Mianowicie będą mogły latać statki powietrzne lotnictwa państwowego - sanitarne, Policja, wojsko, rządowe. Paralotnie i inny ultralekki plankton - NIE!!! I już!
Jakby tego było mało na naszym lotnisku w Pobiedniku Wielkim zostanie zorganizowany camping i pole namiotowe na 60 tys. ludzi. Ani chybi zdeptają i zas..ją wszystko. Najgorsze jednak jest to, że dla nas - użytkowników - EPKP zostanie zamknięte już 18 lipca aż do 8 sierpnia. Wiąże się to z budową a następnie demontażem infrastruktury campingowo-namiotowej. Czyli okrągłe trzy tygodnie mamy w plecy!

W związku z powyższym ci, którzy zamierzali w tym terminie uczyć się latać, niech zawczasu przeplanują swoje urlopy, póki jeszcze się da. W dziale z terminami będą oznaczone turnusy, które się nie odbędą.

Ważne informacje dla kupujących i eksploatujących paralotnie!

Wysoce zalecam przeczytanie poniższych artykułów opracowanych przez zespół specjalistów z firmy Dudek Paragliders, dotyczących zasad doboru i eksploatacji paralotnii. W świetle ostatnich wypadków jakie miały miejsce w Polsce, przeczytanie i zastosowanie się do podanych tam zaleceń wydaje się być zasadne i niezbędne.

 

Nieprzekraczalne limity obciążeń!

Przekroczenie masy startowej ponad limit podany w danych technicznych skrzydła (“Masa pilota z wyposażeniem”) zwiększa ryzyko wypadku w przypadku błędu pilota. Ryzyko jest tym większe, im mniejsza jest powierzchnia skrzydła w stosunku do masy startowej - czyli w paralotniach typu Snake XX, Hadron XX, a także Snake i Hadron 1.1.
Przez lata obecności paralotni z profilem samostatecznym, piloci przyzwyczaili się do wysokiej tolerancji tych paralotni na błędy pilota, w tym i na ponadstandardowe obciążanie skrzydła. Te przyzwyczajenia powstawały gdy typowym rozmiarem paralotni dla pilota paramotorowego o masie startowej do 130 kg, był Nucleon o powierzchni 27 m2. Przy takiej konfiguracji obciążenie na 1m2 powierzchni skrzydła wynosiło 4,8 kg, a w przypadku przeciążenia paralotni o 20 kg wzrastało do 5,5 kg. W tych konstrukcjach przekroczenie maksymalnej masy startowej mimo że niedozwolone, nie powinno powodować większych problemów.
Wraz z rozwojem technologii projektowania rosła wydajność nowych paralotni dzięki czemu stawało się możliwe spełnienie życzeń doświadczonych pilotów co do większej prędkości i zwrotności skrzydeł. Efekt taki uzyskuje się między innymi, poprzez zmniejszenie powierzchni skrzydła. Skutkiem tego obciążenia współczesnych skrzydeł wyczynowych takich jak Hadron XX dochodzą do 7,5 kg/m2, a w Snake XX osiągają ponad 8 kg/m2! Jest to najwyższe i nieprzekraczalne obciążenie.
Skrzydła zmieniają znacznie swe zachowania wraz ze wzrostem obciążenia i każdy doświadczony pilot powinien to doskonale rozumieć. Największym zagrożeniem związanym z przekroczeniem maksymalnej masy startowej jest nadreaktywność skrzydła, Obrazową analogią pomiędzy rekreacyjnym, a mocno obciążonym wyczynowym małym skrzydłem jest samochód. Wyobraź sobie jazdę klasycznym autem osobowym z prędkością 120 km/h, a potem jazdę 180 km/h samochodem wyposażonym w małą, rajdową kierownicę. Obrót kierownicy o 15 cm jej obwodu w pierwszym przypadku spowoduje korektę toru jazdy, a w drugim skończy się najprawdopodobniej wypadnięciem z szosy. Analogicznie, im większe dociążenie skrzydła tym większa jego prędkość, a reakcje na działanie sterówką bardziej raptowne i dynamiczne.
UWAGA!!!
Sprawdź swoją faktyczną masę startową! Niektórzy piloci wyliczają swoją masę startową na podstawie mas podanych w katalogach, np: napęd 29 kg + skrzydło 6 kg + pilot 87 kg = około 120 kg. W praktyce okazuje się, że faktyczna masa startowa wynosi nawet kilkanaście kilogramów więcej. Zapominamy o ubraniu do latania, elektronice, plecaku do skrzydła, kluczykach do auta, kanapkach, zestawie ratunkowym. Ba! zdarza się, że zapominamy o tak podstawowych rzeczach jak masa paliwa, czy spadochronu zapasowego!
Dobra rada: raz na jakiś czas wejdź w pełnym rynsztunku gotowy do startu wraz z napędem i skrzydłem na wagę! Możesz być szczerze zdziwiony odczytem z wagi.

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/nieprzekraczalne-limity-obciazen.html)


Dobór wysokości podwieszenia w skrzydle wyczynowym!

Nabyte doświadczenia pokazują, że zawodnicze skrzydła klasy Snake i Hadron łatwiej jest pilotować, gdy podwieszenie pilota względem taśm nośnych jest “niskie” lub “pośrednie”.
“Wysokie” podwieszenia, a w szczególności “miękkie” (tzn. bez połączenia z ramą napędu) poprzez swoją bezwładność mogą w znaczący sposób utrudniać panowanie nad zwrotnym skrzydłem, a możliwość szybkiej reakcji pilota przy dynamicznym sportowym lataniu bywa niezbędna. Dodatkowo, zwiększona odległość od taśm nośnych utrudnia operowanie i kontrolę ustawień akcesoriów.
“Wysokie” podwieszenia natomiast dobrze sprawdzają się podczas wykonywania lotów rekreacyjnych i do powietrznej turystyki na takich skrzydłach jak Nucleon, Synthesis czy Universal. Oczywiście, jeżeli pilot posiada duże doświadczenie wystarczające do pilotażu skrzydeł klasy Hadron i Snake, i przy tym nie odczuwa potrzeby wykonywania dynamicznych manewrów, może ocenić wysokie podwieszenie jako bardziej stabilne i bardziej komfortowe podczas zwiedzania świata z powietrza. Nie mniej również w takim wypadku możliwość szybkiej reakcji na zachowanie skrzydła i sprawnej kontroli akcesoriów jest istotna.
Podsumowując: do latania na małych skrzydłach (22m2 i mniej) o dużym wydłużeniu (5,9 i więcej) zalecane jest podwieszenie “niskie” do “średniego” (czyli mniej więcej do wysokości ramion).

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/dobor-wysokosci-podwieszenia-w-skrzydle-wyczynowym.html)


Nie rób spirali przy otwartych trymerach!

Wykonywanie przy otwartych trymerach manewrów generujących duże przeciążenia (spirala, dynamiczne wingovery, itp.) jest niebezpieczne!
Odpuszczenie trymerów powoduje przesunięcie środka obciążenia paralotni w stronę krawędzi natarcia. Ta zasada dotyczy wszystkich paralotni, ale im więcej samostateczności wykazuje profil skrzydła
tym radykalniej ten efekt się objawia. W typowej paralotni samostatecznej (np. Nucleon) po odpuszczeniu trymerów ciężar rozkłada się następująco na kolejnych rzędach linek: A=60%, B=30%, C=5%, D=5%.
Przejęcie tak dużej części obciążenia przez rzędy A i B paralotni samostatecznych (łącznie 90%) skutkuje tak cenioną stabilnością. Z drugiej jednak strony w połączeniu z dynamicznym manewrem, jakim jest spirala, może niebezpiecznie przesunąć obciążenie zbyt blisko jego dopuszczalnej wartości.
Więcej na temat rozkładu obciążeń różnych rodzajów paralotni w różnych konfiguracjach taśm nośnych możesz przeczytać w tym artykule: http://www.dudek.eu/profil-samostateczny/
Analogiczna sytuacja występuje również np. podczas wykonywania spirali czy wingowerów przy dużych uszach (big ears). Tu też następuje koncentracja obciążenia na zredukowanej powierzchni skrzydła co w połączeniu z wykonywaniem wysoce dociążających powierzchnię skrzydła manewrów, przesuwa jednostkowe obciążenia niepotrzebnie zbyt blisko wartości maksymalnych.

(http://www.dudek.eu/bezpieczenstwo/nie-rob-spirali-przy-otwartych-trymerach.html)

Odwołane terminy kursów

Z przykrością zawiadamiam, że kurs mający się odbyć 9-13 maja 2016 roku zostaje ODWOŁANY ze względu na brak zainteresowanych szkoleniem.

Zgłosił sie tylko jeden kandydat.

Kurs który miał odbyć się w terminie 16-20 maja 2016 ze względów technicznych zostaje ODWOŁANY!

Szkolenie paralotniowe planowane od 23 kwietnia ODWOŁANE

Z przykrością zawiadamiam, że szkolenie planowane na 23 kwietnia  zostaje odwołane. Prognozy pogody na ten okres wskazują na codzienne występowanie opadów deszczu. Nie jest to niestety niespodzianką w tym okresie, ale zawsze łudzimy się, że bedzie  można wcześnie zacząć szkolenia. Tak więc, sezon rozpoczniemy - mam nadzieję - kursem od 2 maja 2016.

LM

Terminy szkoleń paralotniowych w 2016 roku

W zakładce "szkolenie - terminy szkoleń" zamieściłem terminy szkoleń w 2016 roku. Wszystkie szkolenia z wyjątkiem pierwszego terminu rozpoczynają się w poniedziałki.

Wyjątkowo pierwszy kurs rozpocznie się w sobotę. Szkolenia prowadzić będziemy pod warunkiem zapisania się co najmniej 4 osób! Jest to minimalna ilość uczestników do sprawnego i bezpiecznego prowadzenia lotów za wyciągarką.

W sezonie 2016 będzie szkolił w naszej szkole nowy instruktor - Szymon Gajda. Szymon współpracował z nami od kilku lat jako operator wyciągarki. W ubiegłym roku ukończył kurs instruktorów paralotniowych oraz stosowną praktykę. W tym roku ukończył kurs mechaników lotniczych i uzyskał swiadectwo kwalifikacji mechanika paralotnii i motoparalotnii. Odbył również 3 miesięczną praktykę w firmie Techno Fly produkującej napędy paralotniowe.

Gdzie szkolimy?

Lotnisko Aeroklubu Krakowskiego EPKP

Szkoła Latania Rekreacyjnego AEROKRAK we współpracy z Aeroklubem Krakowskim korzysta z północnej części lotniska w Pobiedniku w zakresie wykonywania lotów paralotni oraz paralotni z napędem. Mapa ukazująca możliwe ustawienia wyciągarki stacjonarnej oraz strefę lotów PPG znajduje się pod wskazówkami dotyczącymi bezpieczeństwa. Loty przy użyciu wyciągarki dwubębnowej organizowane są w przypadku szkoleń oraz w charakterze komercyjnym. Baza lotniskowa zapewnia dostęp do nowoczesnej sali wykładowej oraz sanitariatów. Dodatkowe informacje na temat lotniska znajdują się tutaj.

Uwaga: zajęcia w pierwszy dzień szkolenia odbywają się ZAWSZE w siedzibie szkoły AEROKRAK na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim i rozpoczynają o godzinie 9.00!

Bezpieczeństwo lotów:

  1. Loty napędowe odbywają się tylko i wyłącznie na północnej stronie lotniska z minimalną separacją 100 metrów od pasów startowych na mapie.
  2. Latanie napędowe jest możliwe tylko po uprzednim poinformowaniu osób funkcyjnych a w przypadku ich braku z aktualnie zasiadającym w wieży koordynatorem ruchu lotniskowego. Pilot chcący wykonywać loty na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego musi posiadać ważne uprawnienia oraz ubezpieczenie.
  3. Należy zachować szczególną ostrożność nie tylko podczas wykonywania czynności lotniczych lecz także podczas poruszania się po terenie lotniska.
  4. Dojazd do strefy lotów paralotniowych jest możliwy tylko drogą pokazaną na mapie. Jest to jednak obszar bezpośredniego wylotu z pasów startowych dlatego należy stosować zasadę pierwszeństwa startujących bądź lądujących statków powietrznych.
  5. Piloci napędowi mogą wykonywać loty podczas szkoleń podstawowych w taki sposób by nie zakłócać czynności szkoleniowych.
  6. Dla startów PPG i PPGG specjalnie został przygotowany obszar nr. 2, który jest znacznie obszerniejszych od pozostałych i zalecamy stosowanie tego obszaru.
  7. Po starcie z napędem należy przyjąć przepisową separację odległościową. W przypadku wykonywania treningu precyzyjnego na obszarze lotniska należy skonsultować miejsce ustawienia slalomu z organizatorem lotów.
  8. Samochody powinny znajdować się w wydzielonych miejscach, w razie wjazdu na płytę prosimy o zachowanie uwagi i nie sprawianie obsłudze problemów.
  9. Informacje na temat spotkań na stronie oraz pod telefonem: Szymon "Sajmon" Gajda 697625420, Leszek Mańkowski 501383275

 

Mapy poglądowe:

 

pobiednik

 

pobiednik22

 

ppobiednik5

AIP

Miejsce: Pobiednik Wielki koło Krakowa

Kod ICAO: EPKP

Współrzędne geograficzne: 50° 05′ 22.82” N, 020° 12′ 05.97” E

Klasa przestrzeni powietrznej: G, ATZ

Częstotliwość (Pobiednik Radio): 118.600 MHz

Elewacja: 198 m (651 ft)

Obsługiwany ruch: VFR

Światła podejścia: brak

Światła pasów startowych: możliwe włączenie po telefonicznym uzgodnieniu przylotu z jednodniowym wyprzedzeniem

Pas startowy: 090/270 HDG, 1000 na 100 m, pas trawiasty

Strefa ATZ: do 488 m (1601 ft)

Dostępne paliwo: brak

Dostępne oleje/smary: brak

Możliwość zahangarowania: brak

Możliwość zakotwiczenia: na płycie lotniska

 

GoogleMaps

Wyświetl większą mapę

Więcej...

Podstawy

Szkolenie paralotniowe opiera się o II etapy:

I ETAP - 1300 zł - podstawówka paralotniowa, teoria, nauka opanowania paralotni, 20 lotów za wyciągarką.

II ETAP - 900 zł - doskonalenie umiejętności do świadectwa kwalifikacji pilota paralotni, teoria, 10 lotów za wyciągarką.

II ETAP - 1999 zł - wyjazd zagraniczny w okolice Bassano del Grappa (Włochy), co najmniej 10 lotów z górskich startowisk, szkolenie kończy się sesją egzaminacyjną na  ŚK PGP.

PPG - od 800 zł - program szkolenia z napędem w zależności od poziomu zaawansowania pilota zakłada naukę obsługi napędu, starty i lądowania oraz nalot w obecności istruktora około 10 godzin.

SPRAWDŹ TAKŻE: CENNIK TERMINY ZGŁOSZENIE

Szkolenia przeznaczone są dla wszystkich spełniających warunki:

  • ukończone 18 lat, lub  15 lat i zgoda prawnych opiekunów na uprawianie paralotniarstwa
  • posiadanie ważnego dowodu osobistego
  • wykształcenie co najmniej podstawowej
  • wpłata zaliczki w postaci 20% ceny szkolenia na konto szkoły

Miejsca szkoleń:

Siedziba szkoły AEROKRAK na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim. W pierwszy dzień kursu zajęcia rozpoczynaja się o godzinie 9.00

  • Pobiednik Wielki k. Krakowa - Lotnisko Aeroklubu Krakowskiego - zajęcia praktyczne i loty (WIĘCEJ)
  • Bassano del Grappa (Włochy) - Montegrappa AirPark (WIĘCEJ)

Zakwaterowanie

  • kwatery agroturystyczne - ok. 15 min od lotniska (25-35 zł).
  • Schronisko młodzieżowe przy Obserwatorium Astronomicznym w Niepołomicach oferuje komfortowe zakwaterowanie w domkach z łazienkami. Cena tylko 30 zł/doba. Odległość od lotniska w Pobiedniku Wielkim tylko 6 km. Telefon 505 945 309
  • namiot na lotnisku 
  • posiłki - 300 metrów od lotniska mamy zaprzyjaźniony zajazd, na lotnisku jest też stacja benzynowa

Oczywiście powyższe plany zależą głównie od pogody, ale na to nie mamy już wpływu!

Instruktorami szkolenia są Leszek Mańkowski i Szymon Gajda.

Więcej...

I, II, III Etap szkolenia

Co czeka Cię w naszej szkole paralotniowej? Jak przebiega proces szkolenia? Zobacz też w zakładce terminy szkoleń!

Zajęcia rozpoczynają się przeważnie w poniedziałek, w siedzibie Szkoły w Pobiedniku Wielkim,  wykładem z zasad lotu – wszak przyszły pilot wiedzieć musi jak „toto” lata. Po wykładzie rozpoczyna się część praktyczna zajęć, przeprowadzana na łące w czasie której uczymy obsługi paralotni oraz startu. Rozpoczyna się ona od rozłożenia sprzętu i przygotowania paralotni do lotu.

Więcej...

Szkolenie PPG

Szkolenie z napędem PPG prowadzi instr. Szymon Gajda i Leszek Mańkowski

Szkolenie prowadzone jest zgodnie z programem zatwierdzonym i opublikowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego

Korzystając z doświadczenia, posiadamy bardzo dobre rozeznanie szybko rozwijającego się rynku napędów PPG w Polsce. Mogą państwo liczyć na rady związane z zakupem sprzętu, a dzięki szerokim kontaktom możemy zaoferować sprzęt najlepszych marek w branży. Firmy, które reprezentujemy, podobnie jak my, pragną zapewnić klientowi maksymalny poziom zadowolenia.

Napędy PPG:

  • Per il Volo Miniplane TOP 80 ABM oraz PSF
  • Techno Fly

Paralotnie PPG:

  • Dudek Paragliders NEMO 2 i Nemo XX
  • Dudek Paragliders UNIWERSAL
  • Dudek Paragliders NUCLEON

Wymagania: ukończony I-szy Etap szkolenia paralotniowego za wyciągarką lub przeszkolenie “H”.

Więcej...

Wyjazdy zagraniczne

Aktualnie, ze względów niezależnych nie organizujemy wyjazdów zagranicznych aż do odwołania!

 

Szkoła Latania Rekreacyjnego AEROKRAK oferuje zagraniczne wyjazdy szkoleniowe w okolice Bassano del Grappa. Posiadamy kontakty na miejscu pozwalające zorganizować szkolenie w jak najbardziej sprawny i przystępny sposób oraz ogromny zasób wiedzy o warunkach atmosferycznych i ich zmienności, którą pozyskaliśmy szkoląc w tym rejonie już od 1995 roku. W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów szkolenie prowadzi dwóch instruktorów, na starcie i lądowisku. Od kilku lat współpracujemy podczas wyjazdów ze szkołą Beskid-Paragliding. Malownicze okolice masywu Montegrappy wspaniale nadają się do nauki wykorzystywania prądów termicznych oraz podstawowych zlotów. Miejsce to znane jest także z ciekawych terenów przelotowych, a pizzeria Antica Abazzia stojąca zaraz przy kempingu, jest podobno najlepszą w regionie. 

Rodzaje usług:

  • II ETAP - 1800 zł - 10 lotów szkolnych (przewyższenie 500-1200 m n.p.m), teoria, egzamin na ŚK* (płatny oddzielnie na konto ULC), transport
  • III ETAP - 1800 zł* - transport, opieka instruktorska, teoria (ukończenie kursu dopiero po wylataniu 20h)
  • PILOT - 1000 zł - transport

Co zawiera cena (II ETAP):

  • transport Szczyrk-Semonzo oraz kursy na startowiska (OPEL VIVARO 2.5 Klimatyzowany)
  • ubezpieczenie OC, KL
  • sprzęt (paralotnia, uprząż, kask, radio)
  • FLYCARD (lokalne pozwolenie na latanie)
  • opieka 2 instruktorów (teoria+praktyka)

Czego cena nie zawiera:

  • zakwaterowania (Camping Santa Felicita 8,5 euro / os)
  • wyżywienia (Restauracja Antica Abazzia ok. 10 euro / posiłek)
  • wyjazdów turystycznych w przypadku załamania pogody

W Praktyce:

  1. Aby zapisać się na szkolenie zarejestrować się i wykupić kurs TUTAJ
  2. Ilość miejsc ograniczona do 6/turnus.
  3. W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, numer dowodu osobistego, adres zamieszkania, oraz nr ŚK pilota paralotni lub ukończony Etap szkolenia w przypadku ucznia - pilota, jeśli potrzebny jest sprzęt, również wagę i wzrost
  4. Dzień wyjazdu, zwykle niedziela - zbiórka w Podolanach o 4.00 rano - 6.00 rano w Szczyrku.
  5. Poniedziałek-Piątek - wykonywanie lotów zgodnie z programem kursu.
  6. Piątek - egzaminy teoretyczny i praktyczny
  7. Sobota - Powrót

Sprawdź który termin Cię interesuje: KLIKNIJ TU!


 Ważne!!!

W opłacie podanej dla pilota ze świadectwem kwalifikacji nie jest zawarta opłata za opiekę instruktorską i szkolenie do Etapu III-go, czyli karty IPPI-IV. Posiadanie ŚK bez IPPI-IV /co wiąże się z min. 20-to godzinnym nalotem/ nie uprawnia we Włoszech do samodzielnego wykonywania lotów bez nadzoru instruktora. Tak więc, uczestnicy posiadający ŚK, a nie posiadający karty Para Pro IPPI-IV, wnoszą opłatę jak uczniowie piloci! Opłata 1000 zł dotyczy tylko posiadaczy IPPI-IV, ale oni wykonują loty samodzielnie na własną odpowiedzialność.

Więcej...
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak
  • Aerokrak


Aktualności Aerokrak - RSS

Aktualności Aerokrak RSS